'/> Resepi Tulang Daging Yang Lazat Dan Mudah - Santapan Senja

Resepi Tulang Daging Yang Lazat Dan Mudah


Jual TULANG IGA SAPI FRESH RIB BEEF MEAT di lapak ALIM AYAM POTONG
Jual TULANG IGA SAPI FRESH RIB BEEF MEAT di lapak ALIM AYAM POTONG from www.bukalapak.com

Pengenalan

Tulang daging adalah salah satu hidangan yang popular di Malaysia. Ia biasanya dimasak menggunakan tulang rusuk atau tulang belakang lembu atau kambing. Hidangan ini sangat mudah dimasak dan biasanya dimakan dengan nasi panas atau roti canai. Tulang daging juga dipercayai mempunyai banyak manfaat untuk kesihatan.

Bahan-bahan

- 1 kilogram tulang belakang lembu/kambing - 2 biji bawang besar, dihiris halus - 3 ulas bawang putih, diketuk - 1 inci halia, diketuk - 2 sudu besar serbuk kunyit - 1 sudu besar serbuk ketumbar - 1 sudu kecil serbuk cili - 2 sudu besar minyak masak - Garam secukup rasa - Air secukupnya

Cara-cara

1. Pertama-tama, bersihkan tulang belakang dengan air mengalir. 2. Panaskan minyak dalam kuali dan tumis bawang besar, bawang putih dan halia sehingga naik bau. 3. Masukkan serbuk kunyit, serbuk ketumbar dan serbuk cili ke dalam kuali dan kacau sebati. 4. Masukkan tulang belakang ke dalam kuali dan kacau-kacau sebati hingga tulang belakang itu berwarna kuning. 5. Tuang air secukupnya ke dalam kuali dan biarkan ia mendidih. 6. Kurangkan api dan biarkan tulang daging itu masak selama 45 minit hingga 1 jam atau hingga tulang belakang itu empuk. 7. Setelah tulang belakang empuk, tambahkan garam secukup rasa. 8. Kacau sebati dan biarkan ia mendidih lagi selama 5 minit. 9. Matikan api dan siap untuk disajikan.

Kelebihan Tulang Daging

Tulang daging adalah sumber yang baik untuk kalsium dan protein. Kalsium adalah penting untuk kekuatan tulang dan gigi, manakala protein penting untuk pertumbuhan dan pembaikan tisu badan. Ia juga mengandungi kolagen, yang membantu memperbaiki kulit dan rambut. Tulang daging juga mengandungi glucosamine, yang membantu mengurangkan sakit sendi dan membantu mengekalkan kesihatan sendi.

Cara Menyajikan Tulang Daging

Tulang daging boleh disajikan bersama nasi panas atau roti canai. Anda juga boleh menambahkan sayur seperti kubis atau kobis cina untuk hidangan yang lebih seimbang. Anda boleh menambahkan lebih banyak air jika anda ingin kuah yang lebih cair.

Kesimpulannya

Tulang daging adalah hidangan yang lazat dan mudah dimasak. Ia mengandungi banyak manfaat untuk kesihatan dan boleh disajikan dengan pelbagai cara. Cuba resepi tulang daging ini di rumah anda dan nikmati hidangan yang sedap dan menyihatkan.

Link copied to clipboard.