'/> Resepi Daging Kerutuk Yang Sedap Dan Mudah - Santapan Senja

Resepi Daging Kerutuk Yang Sedap Dan Mudah


Kerutuk Daging Kelantan Resepi Masakan Malaysia
Kerutuk Daging Kelantan Resepi Masakan Malaysia from resepimalaysian.blogspot.com

Pendahuluan

Di Malaysia, terdapat berbagai hidangan yang enak dan sedap untuk dicuba. Salah satunya ialah daging kerutuk. Hidangan ini sangat popular di kalangan masyarakat Melayu dan sering disajikan semasa majlis kenduri atau perkahwinan. Daging kerutuk mempunyai rasa yang kaya dan lembut, serta disertakan dengan rempah yang khas. Jika anda ingin mencuba membuat hidangan ini di rumah, berikut adalah resepi daging kerutuk yang mudah dan sedap.

Bahan-bahan

Berikut adalah bahan-bahan yang diperlukan untuk membuat hidangan daging kerutuk: 1. 1 kilogram daging lembu 2. 2 biji kentang 3. 1 biji bawang besar 4. 2 ulas bawang putih 5. 2 cm halia 6. 2 batang serai 7. 2 helai daun kunyit 8. 2 helai daun pandan 9. 1 cawan santan kental 10. 2 sudu besar rempah kerutuk 11. 2 sudu besar minyak masak 12. Garam secukup rasa 13. Gula secukup rasa 14. Air secukupnya

Cara-cara

Berikut adalah langkah-langkah untuk membuat hidangan daging kerutuk yang sedap: 1. Pertama-tama, potong daging lembu mengikut saiz yang diinginkan dan rendam dalam air sejuk selama 30 minit. 2. Panaskan minyak dalam kuali dan tumis bawang besar, bawang putih, halia, serai, daun kunyit dan daun pandan sehingga wangi. 3. Kemudian, masukkan rempah kerutuk dan kacau sehingga sebati. 4. Masukkan daging lembu dan kacau-kacaukan sehingga rempah meresap ke dalam daging. 5. Masukkan air secukupnya dan biarkan daging mendidih. 6. Setelah itu, tutupkan kuali dan biarkan daging empuk selama 1 jam. 7. Selepas 1 jam, masukkan kentang yang telah dipotong ikut saiz yang diinginkan dan biarkan ia masak sehingga empuk. 8. Kemudian, masukkan santan kental dan kacau-kacaukan sehingga sebati. 9. Tambahkan garam dan gula secukup rasa mengikut selera. 10. Biarkan hidangan mendidih selama 10 minit. 11. Hidangkan daging kerutuk yang sedap bersama nasi putih atau nasi minyak.

Nutrisi

Berikut adalah maklumat nutrisi untuk hidangan daging kerutuk: - Kandungan kalori: 380 kalori - Kandungan lemak: 18g - Kandungan protein: 40g - Kandungan karbohidrat: 15g - Kandungan serat: 2g - Kandungan gula: 4g

Kesimpulan

Daging kerutuk adalah hidangan yang sangat enak dan sedap untuk dicuba. Hidangan ini memerlukan masa yang lama untuk disediakan, tetapi hasilnya pasti memuaskan. Dengan resepi di atas, anda sudah boleh mencuba untuk menghasilkan hidangan daging kerutuk yang sedap di rumah. Selamat mencuba!

Link copied to clipboard.