'/> Resipi Singgang Daging Yang Sedap Dan Mudah Dibuat - Santapan Senja

Resipi Singgang Daging Yang Sedap Dan Mudah Dibuat


Hepi Cook Mum Daging Singgang
Hepi Cook Mum Daging Singgang from hepicookmum.blogspot.com

Pengenalan

Singgang daging adalah salah satu hidangan tradisional Malaysia yang popular di kalangan masyarakat Melayu. Hidangan ini biasanya dimasak semasa majlis kenduri atau hari raya. Singgang daging biasanya dimasak dengan menggunakan daging lembu atau daging kambing yang dipotong dadu dan direbus dalam kuah yang pekat dan beraroma. Hidangan ini memiliki cita rasa pedas dan masam yang khas dan sangat sesuai untuk disajikan bersama nasi panas.

Bahan-bahan

- 500g daging lembu atau kambing - 3 biji cili kering - 2 helai daun limau purut - 2 batang serai, dihentak - 1 inci halia, diketuk - 1 labu bawang besar, dihiris halus - 2 ulas bawang putih, dihiris halus - 2 sudu besar serbuk kunyit - 1 sudu besar serbuk jintan manis - 1 sudu teh serbuk ketumbar - 1/2 sudu teh serbuk lada hitam - 2 cawan air - 1 cawan santan pekat - Garam secukup rasa - Minyak masak

Cara-cara

1. Bersihkan daging dan potong dadu saiz sederhana. 2. Rendam cili kering dalam air panas selama 10 minit. Kemudian hancurkan halus. 3. Panaskan minyak dalam kuali dan tumiskan bawang besar, bawang putih, serai, halia dan daun limau purut sehingga naik bau. 4. Masukkan serbuk kunyit, jintan manis, ketumbar dan lada hitam. Kacau sebati. 5. Masukkan daging dan kacau sebati sehingga daging berubah warna. 6. Masukkan cili yang telah dihancurkan tadi dan kacau sebati. 7. Tuangkan air dan biarkan mendidih. 8. Setelah air mendidih, tutup kuali dan kecilkan api. Biarkan daging direbus selama 1 jam. 9. Selepas 1 jam, masukkan santan pekat dan kacau sebati. 10. Biarkan singgang daging masak selama 15 minit lagi. 11. Tambahkan garam secukup rasa dan kacau sebati. 12. Angkat dan hidangkan bersama nasi panas.

Informasi Pemakanan

Sajian Singgang Daging ini mempunyai kandungan nutrisi yang cukup baik. Daging lembu atau kambing adalah sumber protein yang baik untuk membantu membangun jaringan otot. Cili kering juga mengandungi vitamin C dan antioksidan yang boleh membantu meningkatkan sistem imun dalam badan. Walau bagaimanapun, hidangan ini juga mengandungi lemak dan kolesterol yang tinggi, oleh itu ia seharusnya dimakan dengan sederhana dan dalam kuantiti yang sewajarnya.

Ringkasan

Singgang daging adalah hidangan tradisional yang popular di Malaysia. Hidangan ini mempunyai cita rasa pedas dan masam yang khas dan sangat sesuai untuk disajikan bersama nasi panas. Hidangan ini mudah disediakan dan mempunyai kandungan nutrisi yang cukup baik untuk kesihatan badan. Oleh itu, jangan lepaskan peluang untuk mencuba resipi Singgang Daging yang sedap dan mudah dibuat ini di rumah anda!

Link copied to clipboard.