'/> Resipi Daging Goreng Kelantan Yang Sedap Dan Mudah - Santapan Senja

Resipi Daging Goreng Kelantan Yang Sedap Dan Mudah


Curlybabe's Satisfaction Daging Goreng Ala Kelantan
Curlybabe's Satisfaction Daging Goreng Ala Kelantan from curlybabesatisfaction.blogspot.com

Penjelasan tentang Daging Goreng Kelantan

Daging goreng merupakan salah satu hidangan kegemaran masyarakat Malaysia. Setiap negeri di Malaysia mempunyai resepi daging goreng yang unik dan tersendiri. Salah satunya adalah daging goreng Kelantan. Hidangan ini biasanya dihidangkan sebagai lauk pauk dalam hidangan makanan harian dan juga semasa majlis kenduri. Daging goreng Kelantan mempunyai rasa yang sedap dan kaya dengan perpaduan rempah ratus yang khas.

Bahan-bahan

1. 500g daging lembu 2. 2 sudu besar serbuk kunyit 3. 1 sudu teh serbuk jintan manis 4. 1 sudu teh serbuk ketumbar 5. 1/2 sudu teh serbuk lada hitam 6. 1/2 sudu teh garam 7. Minyak masak secukupnya

Cara-cara

1. Potong daging lembu menjadi kepingan nipis dan leperkan daging tersebut. 2. Campurkan serbuk kunyit, serbuk jintan manis, serbuk ketumbar, serbuk lada hitam dan garam dalam satu bekas. 3. Gaulkan campuran rempah ke atas daging dan biarkan selama 30 minit. 4. Panaskan minyak dalam kuali dan goreng daging sehingga kuning keemasan. 5. Angkat daging dan toskan minyak.

Nutrisi

Sebagai hidangan yang mengandungi daging, daging goreng Kelantan mempunyai kandungan protein yang tinggi. Daging lembu juga dikenali sebagai sumber zat besi yang baik. Walau bagaimanapun, hidangan ini juga mengandungi minyak yang tinggi, jadi disarankan untuk memakan dalam kuantiti yang bersesuaian.

Penutup

Daging goreng Kelantan adalah hidangan yang mudah disediakan dan mempunyai rasa yang sedap. Hidangan ini sesuai dihidangkan sebagai lauk pauk dalam makanan harian. Jika anda ingin mencuba hidangan yang lain daripada biasa, resipi daging goreng Kelantan adalah pilihan yang bagus.

Link copied to clipboard.