'/> Resepi Masak Hitam Daging Yang Sedap - Santapan Senja

Resepi Masak Hitam Daging Yang Sedap


Anis' Diary... DAGING MASAK HITAM ALA SARAWAK
Anis' Diary... DAGING MASAK HITAM ALA SARAWAK from anissdairy.blogspot.com

Pendahuluan

Masakan hitam daging merupakan salah satu hidangan yang popular di Malaysia. Hidangan ini dikenali dengan citarasa yang pekat dan berempah, dan sering disajikan semasa majlis kenduri kahwin atau majlis kenduri-kendara lain. Dalam artikel ini, kami akan berkongsi resepi untuk masak hitam daging yang sedap dan lazat.

Bahan-bahan

Untuk membuat hidangan masak hitam daging, anda memerlukan bahan-bahan berikut: - 500 gram daging lembu, potong dadu - 1 biji bawang besar, hiris - 3 ulas bawang putih, cincang halus - 1 inci halia, hiris - 2 batang kayu manis - 3 kuntum bunga lawang - 3 biji buah pelaga - 1 camca besar serbuk ketumbar - 1 camca besar serbuk jintan manis - 1 camca besar serbuk kunyit - 1 camca besar serbuk lada hitam - 1 camca besar serbuk cili kering - 3 camca besar kicap manis - 2 camca besar sos tiram - 1 camca besar gula melaka - 1 liter air - Minyak masak secukupnya

Cara-cara

Berikut adalah cara-cara untuk membuat hidangan masak hitam daging: 1. Panaskan minyak dalam kuali dan tumis bawang besar, bawang putih, dan halia sehingga naik bau. 2. Masukkan kayu manis, bunga lawang, dan buah pelaga ke dalam kuali dan kacau sebati. 3. Masukkan daging lembu ke dalam kuali dan kacau sehingga daging berubah warna. 4. Masukkan serbuk ketumbar, serbuk jintan manis, serbuk kunyit, serbuk lada hitam, dan serbuk cili kering ke dalam kuali dan kacau rata. 5. Masukkan air ke dalam kuali dan kacau rata. 6. Biarkan hidangan mendidih dan kemudian kecilkan api dan biarkan masakan itu perlahan-lahan mendidih selama 1-2 jam atau sehingga daging empuk. 7. Masukkan kicap manis, sos tiram, dan gula melaka ke dalam kuali dan kacau rata. 8. Biarkan hidangan masak selama 5 minit dan kemudian angkat dari dapur. 9. Hidangkan hidangan masak hitam daging bersama nasi panas.

Informasi Nutrisi

Hidangan masak hitam daging adalah hidangan yang kaya dengan protein dan nutrisi lain yang diperlukan oleh tubuh. Daging lembu sendiri adalah sumber protein yang baik, dan kandungan rempah-rempah dalam hidangan ini juga memberikan manfaat kesihatan yang besar. Walau bagaimanapun, hidangan ini juga mengandungi lemak dan gula, jadi pastikan untuk memakan dengan sederhana dan dalam kuantiti yang sewajarnya.

Kesimpulan

Masak hitam daging adalah hidangan yang popular di Malaysia dan boleh disajikan semasa majlis kenduri-kendara. Hidangan ini memerlukan bahan-bahan yang mudah didapati dan mudah disediakan. Dengan mengikuti resepi di atas, anda boleh membuat hidangan masak hitam daging yang sedap dan lazat untuk dinikmati bersama keluarga dan rakan-rakan. Selamat mencuba!

Link copied to clipboard.