'/> Kari Daging Noxxa: Resepi Dan Nutrisi - Santapan Senja

Kari Daging Noxxa: Resepi Dan Nutrisi


KARI DAGING NOXXA UNTUK MAKAN MALAM
KARI DAGING NOXXA UNTUK MAKAN MALAM from sariyusa.blogspot.com

Pendahuluan

Kari Daging Noxxa adalah hidangan yang sangat popular di Malaysia. Hidangan ini terdiri daripada daging yang dimasak dengan rempah yang kaya dan krim kelapa yang pekat. Kari Daging Noxxa biasanya dimakan dengan nasi panas atau roti naan. Hidangan ini mempunyai rasa yang lemak dan kaya dengan rempah-rempah yang menyedapkan. Ia sangat sesuai untuk hidangan keluarga atau untuk acara-acara khas seperti majlis makan malam.

Ingredient

Berikut adalah senarai bahan-bahan yang diperlukan untuk menyediakan hidangan Kari Daging Noxxa: - 1 kg daging lembu, dipotong dadu - 2 cawan santan pekat - 2 cawan santan cair - 4 biji bawang besar, dikisar - 4 ulas bawang putih, dikisar - 2 inci halia, dikisar - 2 sudu besar serbuk kari - 1 sudu besar serbuk ketumbar - 1 sudu besar serbuk jintan manis - 1 sudu besar serbuk lada hitam - 1 sudu besar serbuk kunyit - 1/2 sudu besar serbuk cili - 1 batang kayu manis - 2 kuntum bunga lawang - 4 biji pelaga - 2 sudu besar minyak masak - Garam secukup rasa

Instructions

Berikut adalah langkah-langkah untuk menyediakan hidangan Kari Daging Noxxa: 1. Panaskan minyak dalam kuali. 2. Tambahkan bawang besar, bawang putih dan halia yang telah dikisar. Goreng sehingga naik bau. 3. Tambahkan kayu manis, bunga lawang dan pelaga. Goreng sebentar. 4. Tambahkan serbuk kari, serbuk ketumbar, serbuk jintan manis, serbuk lada hitam, serbuk kunyit dan serbuk cili. Kacau sebati. 5. Masukkan daging lembu yang telah dipotong dadu. Goreng sehingga daging berubah warna. 6. Tambahkan santan cair dan biarkan mendidih. Kurangkan api dan biarkan masakan menjadi pekat. 7. Tambahkan santan pekat dan garam secukup rasa. Kacau sebati dan biarkan masakan mendidih selama 10-15 minit atau sehingga daging empuk. 8. Kari Daging Noxxa siap untuk dihidangkan dengan nasi panas atau roti naan.

Nutrition

Berikut adalah maklumat nutrisi untuk hidangan Kari Daging Noxxa: - Kalori: 450 kalori - Lemak: 34g - Protein: 24g - Karbohidrat: 10g - Serat: 2g - Gula: 3g - Sodium: 1200mg Kari Daging Noxxa mengandungi sejumlah besar lemak dan kalori. Oleh itu, ia tidak sesuai untuk individu yang mempunyai masalah kesihatan seperti kencing manis atau tekanan darah tinggi. Walau bagaimanapun, hidangan ini mengandungi protein yang tinggi dan boleh membantu memenuhi keperluan protein harian anda.

Kesimpulan

Kari Daging Noxxa adalah hidangan yang sangat popular di Malaysia. Hidangan ini mempunyai rasa yang lemak dan kaya dengan rempah-rempah yang menyedapkan. Ia boleh dimakan dengan nasi panas atau roti naan. Walau bagaimanapun, ia mengandungi banyak lemak dan kalori, dan tidak sesuai untuk individu yang mempunyai masalah kesihatan tertentu.

Link copied to clipboard.