'/> Daging Merah: Resepi, Arahan Dan Nutrisi - Santapan Senja

Daging Merah: Resepi, Arahan Dan Nutrisi


5 Makanan Tak Bersahabat dengan Asam Urat Griya Herba
5 Makanan Tak Bersahabat dengan Asam Urat Griya Herba from griya-herba.com

Pengenalan

Daging merah adalah hidangan tradisional Malaysia yang sangat popular di kalangan penduduk tempatan. Hidangan ini biasanya disajikan semasa majlis kenduri atau pada hari raya. Daging merah dibuat daripada daging lembu atau kambing yang dimasak dalam sos yang kaya dengan rempah ratus. Hidangan ini sangat enak dan gurih serta boleh dimakan dengan nasi panas atau roti canai.

Bahan-bahan

Untuk membuat daging merah, anda memerlukan bahan-bahan berikut: - 1 kg daging lembu/kambing - 2 biji bawang besar, dikisar - 5 ulas bawang putih, dikisar - 1 inci halia, dikisar - 3 sudu besar serbuk kari - 2 sudu besar serbuk cili - 1 sudu teh jintan manis - 1 sudu teh ketumbar - 1 sudu teh serbuk kunyit - 1/2 cawan sos tomato - 1/2 cawan santan pekat - 1 batang kayu manis - 3 kuntum bunga lawang - 3 kuntum bunga cengkih - Garam secukup rasa - Minyak masak

Cara-cara

Berikut adalah cara-cara untuk membuat hidangan daging merah yang enak dan sedap: 1. Pertama sekali, potong daging lembu/kambing kecil-kecil. Kemudian, rendamkan daging dalam air selama 30 minit untuk menghilangkan bau hanyir. 2. Panaskan minyak dalam periuk dan tumis bawang besar, bawang putih dan halia sehingga harum. 3. Masukkan serbuk kari, serbuk cili, jintan manis, ketumbar, serbuk kunyit, kayu manis, bunga lawang dan bunga cengkih. Kacau rata dan biarkan sebentar sehingga rempah masak. 4. Masukkan daging yang telah dipotong kecil-kecil dan kacau rata sehingga daging berubah warna. 5. Tuangkan sos tomato, santan pekat dan garam secukup rasa. Kacau rata dan biarkan sebentar sehingga sos meresap ke dalam daging. 6. Tambahkan sedikit air jika perlu dan biarkan daging masak dengan api sederhana selama 30-45 minit sehingga empuk dan masak. 7. Sedia untuk dihidangkan.

Nilai Pemakanan

Daging merah adalah hidangan yang kaya dengan protein dan nutrisi penting lain seperti zat besi, vitamin B dan selenium. Walau bagaimanapun, hidangan ini juga mengandungi lemak dan kolesterol yang tinggi, oleh itu anda harus mengambil kira saiz hidangan yang diambil untuk mengelakkan masalah kesihatan.

Penutup

Daging merah adalah hidangan yang popular di Malaysia dan merupakan hidangan yang enak dan sedap. Dalam resepi ini, kami menunjukkan cara untuk membuat hidangan daging merah yang enak dan sedap dengan bahan-bahan yang mudah didapati. Daging merah boleh dimakan dengan nasi panas atau roti canai dan pastinya akan mendatangkan kepuasan kepada selera anda. Namun, ingatlah untuk mengambil kira saiz hidangan yang diambil bagi mengelakkan masalah kesihatan yang tidak diingini. Selamat mencuba!

Link copied to clipboard.