'/> Resepi Daging Hancur Yang Sedap Dan Mudah - Santapan Senja

Resepi Daging Hancur Yang Sedap Dan Mudah


Sometimes things doesnt happen the way we want Telur Hancur Daging Burger
Sometimes things doesnt happen the way we want Telur Hancur Daging Burger from mama-hawa-nani.blogspot.com

Kenali Daging Hancur

Daging hancur merupakan hidangan tradisional Malaysia yang menjadi pilihan ramai kerana kelazatan dan kepraktisannya. Daging hancur diperbuat daripada daging lembu yang dihancurkan hingga menjadi serbuk seperti konsistensi. Hidangan ini biasanya dimakan dengan nasi dan sayur-sayuran, dan ianya sangat sesuai sebagai hidangan utama pada waktu makan tengahari atau malam.

Bahan-bahan

Berikut adalah senarai bahan-bahan yang diperlukan untuk membuat hidangan daging hancur yang sedap: - 500g daging lembu (digunakan bahagian lembut) - 1 biji bawang besar, dipotong dadu - 2 ulas bawang putih, dicincang halus - 1 inci halia, dicincang halus - 2 sudu besar minyak masak - 1 sudu teh serbuk kunyit - 1 sudu teh serbuk ketumbar - 1/2 sudu teh serbuk jintan manis - 1/2 sudu teh serbuk lada hitam - 1/2 sudu teh garam

Cara-cara Memasak

Berikut adalah langkah-langkah untuk memasak hidangan daging hancur yang sedap: 1. Bersihkan daging lembu dan potong kecil-kecil. Kemudian, letakkan daging dalam pengisar dan hancurkan hingga menjadi serbuk halus. 2. Panaskan minyak masak dalam kuali dan tumis bawang besar, bawang putih, dan halia hingga naik bau. 3. Masukkan serbuk kunyit, serbuk ketumbar, serbuk jintan manis, serbuk lada hitam, dan garam. Kacau rata dan biarkan tumis selama 1-2 minit. 4. Kemudian, masukkan daging yang telah dihancurkan dan kacau rata dengan bahan-bahan tadi. 5. Tuangkan sedikit air dan kacau rata. Kemudian, tutup kuali dan biarkan masakan mendidih selama 10-15 minit. 6. Selepas itu, buka tutup kuali dan kacau kembali masakan hingga air kering dan daging hancur menjadi agak kering. 7. Hidangkan daging hancur dengan nasi panas dan sayur-sayuran.

Nutrisi

Hidangan daging hancur mengandungi nutrisi yang cukup untuk memenuhi keperluan harian badan. Daging lembu mengandungi protein dan zat besi yang tinggi untuk membantu memperbaiki sel-sel badan dan membantu membentuk sel darah merah. Serbuk kunyit pula mengandungi kurkumin yang mempunyai antioksidan dan anti-radang. Selain itu, hidangan ini juga mengandungi bawang putih dan halia yang terkenal dengan khasiatnya dalam membantu memelihara kesihatan sistem pencernaan dan sistem pernafasan.

Kesimpulan

Hidangan daging hancur merupakan hidangan yang cukup popular di Malaysia. Dengan bahan-bahan yang mudah didapati dan cara penyediaan yang mudah, hidangan ini dapat disediakan dalam masa yang singkat. Ia juga merupakan hidangan yang enak dan bergizi untuk dijadikan hidangan utama pada waktu makan tengahari atau malam. Cuba lah resipi ini di rumah anda dan nikmati kelazatan hidangan daging hancur yang sedap dan berkhasiat.

Link copied to clipboard.