'/> Bebola Daging Ikea: Resipi Dan Nutrisi - Santapan Senja

Bebola Daging Ikea: Resipi Dan Nutrisi


Restoran IKEA Bebola daging IKEA IKEA Malaysia IKEA
Restoran IKEA Bebola daging IKEA IKEA Malaysia IKEA from www.ikea.com

Pengenalan

Bebola Daging IKEA adalah hidangan yang sangat popular di kalangan penggemar makanan IKEA. Hidangan ini terdiri daripada daging cincang yang diadun dengan rempah ratus dan herba, dan kemudian dibentuk menjadi bebola kecil. Ia biasanya disajikan dengan sos krim dan selalunya dihidangkan sebagai hidangan pembuka atau sebagai hidangan sampingan. Di sini kami akan kongsikan dengan anda resipi yang mudah dan sedap untuk bebola daging IKEA.

Resipi

Ingredient: - 500g daging cincang (daging lembu atau daging ayam) - 1 biji bawang besar, dipotong dadu kecil - 2 ulas bawang putih, dicincang halus - 1 cawan tepung roti - 1/2 cawan susu - 1 biji telur - 2 sudu besar minyak zaitun - 1 sudu teh serbuk paprika - 1 sudu teh serbuk jintan manis - 1 sudu teh serbuk ketumbar - 1/2 sudu teh serbuk cili - Garam dan lada hitam secukup rasa Instructions: 1. Panaskan minyak zaitun dalam kuali besar. Tumis bawang besar dan bawang putih sehingga wangi. 2. Masukkan daging cincang dan gaulkan hingga rata. Tambahkan serbuk paprika, serbuk jintan manis, serbuk ketumbar, serbuk cili, garam dan lada hitam. Kacau rata. 3. Biarkan daging cincang menyejuk selama 10 minit. 4. Tambahkan susu, telur dan tepung roti ke dalam daging cincang yang telah disebatkan. Gaulkan hingga rata. 5. Bentuk daging cincang menjadi bebola kecil. Anda boleh menggunakan senduk ais untuk membantu membentuk bebola. 6. Bakar bebola daging dalam ketuhar pada suhu 200 darjah Celsius selama 20-25 minit atau sehingga keperangan. 7. Hidangkan dengan sos krim atau sos BBQ.

Nutrisi

Bebola Daging IKEA mengandungi pelbagai nutrisi yang penting untuk kesihatan. Daging cincang mengandungi protein, zat besi dan vitamin B12 yang penting untuk pembentukan sel darah dan fungsi saraf yang baik. Susu mengandungi kalsium dan vitamin D yang penting untuk pembentukan tulang yang kuat dan kesihatan gigi. Telur mengandungi protein dan lemak sihat yang baik untuk kesihatan jantung. Namun, pastikan anda mengambil bebola daging IKEA secara sederhana sebagai hidangan pembuka atau sampingan kerana ia mengandungi lemak dan kalori yang tinggi. Satu hidangan bebola daging IKEA mengandungi kira-kira 290 kalori, 17g lemak dan 12g protein.

Kesimpulan

Bebola Daging IKEA adalah hidangan yang mudah dan sedap untuk disediakan di rumah. Anda boleh menikmati hidangan ini sebagai hidangan pembuka atau sampingan untuk menambahkan variasi dalam hidangan anda. Pastikan anda mengambilnya dengan sederhana kerana ia mengandungi lemak dan kalori yang tinggi. Selamat mencuba!

Link copied to clipboard.