'/> Cara Masak Mee Sup Daging Yang Sedap - Santapan Senja

Cara Masak Mee Sup Daging Yang Sedap


DAPUR KOTA SINGA MEE SUP DAGING
DAPUR KOTA SINGA MEE SUP DAGING from dapurkotasinga.blogspot.com

Kenalan dengan Mee Sup Daging

Mee Sup Daging merupakan salah satu jenis masakan yang sangat popular di Malaysia. Masakan ini terkenal dengan kuahnya yang pekat dan rasa daging yang lembut. Biasanya, mee sup daging dihidangkan dengan mi kuning, daging lembu, rebung, taugeh, bawang goreng dan daun sup. Mee Sup Daging sangat sesuai untuk dihidangkan pada waktu sarapan atau makan tengahari.

Bahan-Bahan yang Diperlukan

Untuk membuat Mee Sup Daging yang sedap, anda perlu menyiapkan bahan-bahan berikut: - 300 gram mi kuning - 200 gram daging lembu - 1 liter air - 2 ulas bawang putih - 2 ulas bawang merah - 1 inci halia - 1 batang serai - 2 keping daun pandan - 1 biji tomato - 100 gram rebung - 50 gram taugeh - Garam secukup rasa - Gula secukup rasa - Minyak masak

Cara-Cara Memasak Mee Sup Daging

Berikut adalah langkah-langkah untuk memasak Mee Sup Daging yang sedap: 1. Pertama sekali, rebus mi kuning dalam air mendidih selama 3 minit. Setelah selesai, bilas dengan air sejuk dan toskan. 2. Tumbuk halus bawang putih, bawang merah dan halia. 3. Panaskan minyak dalam kuali dan tumis bahan yang ditumbuk tadi sehingga naik bau. 4. Tambahkan serai yang telah dimemarkan dan daun pandan ke dalam kuali. Kacau sebentar. 5. Masukkan daging lembu yang telah dipotong dadu ke dalam kuali dan kacau sebentar. 6. Tuangkan air ke dalam kuali dan biarkan mendidih selama 30 minit. 7. Tambahkan garam dan gula secukup rasa. 8. Masukkan tomato yang telah dihiris dan rebung ke dalam kuali dan biarkan mendidih selama 5 minit. 9. Kemudian, masukkan taugeh ke dalam kuali dan biarkan mendidih selama 2 minit. 10. Setelah itu, siapkan mangkuk dan letakkan mi kuning di dalamnya. 11. Tuangkan kuah mee sup daging ke dalam mangkuk. 12. Taburkan bawang goreng dan daun sup di atas mee sup daging.

Nilai Nutrisi Mee Sup Daging

Mee Sup Daging mengandungi nutrisi yang penting untuk kesihatan tubuh badan kita. Antara nutrisi yang terdapat dalam mee sup daging adalah protein, karbohidrat, vitamin dan mineral. Berikut adalah nilai nutrisi dalam satu hidangan mee sup daging: - Kalori: 550 kalori - Protein: 30 gram - Lemak: 12 gram - Karbohidrat: 83 gram - Kalsium: 80 mg - Zat Besi: 3 mg - Vitamin A: 300 IU - Vitamin C: 8 mg

Kesimpulan

Mee Sup Daging merupakan masakan yang sangat popular di Malaysia dan mudah untuk disediakan. Dengan bahan-bahan yang mudah didapati dan cara memasak yang mudah, anda boleh menikmati hidangan yang sedap dan sihat di rumah. Jangan lupa untuk mencuba resepi ini dan kongsikan dengan keluarga dan rakan-rakan anda. Selamat mencuba!

Tags:
daging
Link copied to clipboard.